Młode recytatorskie talenty (galeria, wideo)

3

 

Trwa Przegląd Twórczości Artystycznej Dzieci i Młodzieży Miasta i Gminy Września „Talenty” 2018. Pierwszego dnia we Wrzesińskim Ośrodku Kultury odbyły się zmagania recytatorskie.

W „Talentach” zmagają się dzieci i młodzież w pięciu kategoriach wiekowych, a dziedziny, w których mogą się zaprezentować, to prace plastyczne, fotografia, recytacja, muzyka instrumentalna, muzyka wokalna oraz taniec. Przegląd rozpoczął się w poniedziałek, a w czwartek nastąpi uroczyste podsumowanie.

Dzień pierwszy to zmagania recytatorskie, w których wzięło udział 60 uczestników. W jury zasiedli Mirosław Jadryszak (przewodniczący), Agnieszka Przysiuda-Zielkowska i Kazimierz Chochół. Poniżej prezentujemy pełną listę zwycięzców.

Kategoria do 6 lat
miejsce I
Zofia Pecyna, SSP w Nowym Folwarku
miejsce II
Lena Nowak, Przedszkole Niepubliczne „Tęczowa Chatka”
miejsce III
Jan Kaczmarek, Przedszkole Niepubliczne „Tęczowa Chatka”
wyróżnienie
Lena Rodzielska, Przedszkole Niepubliczne „Chatka Misia Uszatka”

Kategoria 7-10 lat
miejsce I
Zofia Czekała, SSP nr 1 we Wrześni
miejsce II
Helena Ślugaj, SSP w Grzybowie
miejsce III
Wiktor Woźniak, SSP nr 2 we Wrześni

Kategoria 11-13 lat
miejsce I
Zofia Sobkowiak, SSP w Kaczanowie
miejsce II
Amelia Antkowiak, SSP w Kaczanowie
miejsce III
Amanda Osiewicz, SSP w Nowym Folwarku

Kategoria 14-16 lat
miejsce I
nie przyznano
miejsce II
Weronika Itczak, SSP nr 6 we Wrześni
miejsce III
Julia Kończak, SSP w Nowym Folwarku

Kategoria powyżej 16 lat
miejsce I
Cezary Horla, LO im. H. Sienkiewicza we Wrześni
miejsce II
Szymon Nowaczyk, ZSTiO we Wrześni
miejsce III
Monika Cieślak, ZSP we Wrześni

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 KOMENTARZE

  1. Zastanawia mnie fakt nieprzyznania I miejsca w jednej z grup wiekowych? Przecież są to swego rodzaju zawody, czy w biegu na 100 metrów jak biegnie tylko 3 zawodników, to jest ktoś pierwszy, ktoś drugi no i ostatni na mecie jest trzeci. Może ktoś z szanownego grona jurorów lub organizatorów wyjaśniłby sposób przyznawania miejsc. Tak niestety jest od kilku lat i to we wszystkich dziedzinach „Talentów”. Dlaczego nie przyznaje się danego miejsca startującym, bo nie zaspokoili wybujałego ego jurorów? Odnoszę wrażenie, że tak właśnie jest. Nawet w dyscyplinach sportowych, w których o miejscu decydują noty sędziowskie miejsca są przyznawane w kolejności. Tylko właśnie w konkursach artystycznych jest inaczej. Proszę powiedzieć łyżwiarzowi figurowemu, że dostał najwyższe noty spośród startujących, ale nie zasługuje na pierwsze miejsce, normalnie śmiech na sali. Proszę zatem wytłumaczyć dziecku, że właściwie to było pierwsze, ale drugie, bo jednak jurorom się nie podobało. Chciałbym znać odpowiedź na to pytanie! Gratuluję dzieciom, że jeszcze chce im się brać udział w takim przedsięwzięciu, ale właśnie patrząc na decyzje jurorów zastanawiam się jak długo jeszcze i dzieciom i rodzicom będzie się chciało…

    • To już tak trudno zrozumieć, że sztuka nieco różni się od sportu? Tutaj nie ma miarki, szkiełka i oka. Kryteria estetyczne mają inną naturę. Czy jeżeli do castingu do roli np. Karola Wielkiego w serialu historycznym zgłosi się 1000 kandydatów, to reżyser MUSI wybrać tego jednego-jedynego, bo „przecież ktoś musi wygrać”? Czasem szuka się odpowiedniego wykonawcy aż do granic zagrożenia produkcji filmu. To oczywiście przykład skrajny, ale mniej więcej o to w tym wszystkim chodzi. A jak jest w konkursach muzycznych? A na festiwalach, także filmowych? Konkursach literackich, fotograficznych? Sprawdź w sieci, przecież to nic trudnego, a sam/a się przekonasz. Sprawa jest prosta: brak pierwszego miejsca jest sygnałem, że nie pojawił się utwór (piosenka, wiersz, interpretacja) na tyle wybitny, żeby było widać jego przewagę nad pozostałymi. Promując coś pierwszym miejscem, jednocześnie przekazujesz komunikat, że to jest najlepsze. A co zrobić, jeśli najlepsze nie jest? Nie jest nawet dobre? Nagradzanie rzeczy przeciętnej „pierwszym miejscem” jest na swój sposób demoralizujące, bo poniekąd zakłada, że w przyszłym roku, przy spadku poziomu, też będa pierwsze miejsca, czyli będa „najlepsi”. A przecież nie będą, prawda? Jak m ówi przysłowie – „w świecie ślepców jednooki będzie królem”. Ale czy o to chodzi? O takich „królów” Ci chodzi?
      Skok w dal w centymetrach zmierzysz, Drogi Rodzicu, ale dykcji, interpretacji, doboru utworu, kultury słowa, a przede wszystkim – WRAŻLIWOŚCI NA SŁOWO – już nie. To trzeba po prostu widzieć, słyszeć, czuć. Po prostu czuć. Nie każdy to potrafi i tyle. Zaufaj, że nikt nie chce wyrządzić krzywdy Twojemu dziecku, ale ono także musi zrozumiec (m.in. dzieki Twojej rozmowie z nim), że świat nie jest zero-jedynkowy i nie wszystko jest na tyle proste, by to nazwać i wymierzyć. Dzieci rozumieją to nawet lepiej niż dorośli, tyle że dorośli wystarczająco skutecznie mieszają im niekiedy w głowach, forsując udział w niekończących się zawodach i konkurencjach. Czasami ważniejszy jest udział, konfrontacja z innym młodym artystą niż zajęte miejsce. Dziecko, jeśli go nie zniechęcisz profilowaniem wszystkiego do „wyścigu szczurów”, samo się nie zniechęci. Daj mu szansę i nie układaj mu świata podług swojej konstrukcji.
      I nie musisz być złośliwa/wy, wytykając komukolwwiek jego „rozdmuchane ego”. Z kontekstu Twojej wypowiedzi wynika, że nawet nie do końca rozumiesz, co to oznacza.
      Tyle ode mnie – Dziecka.

    • Rozmawialiśmy z organizatorami oraz jurorami – poruszamy ten wątek w najbliższym numerze „Gazety Radio Września”.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Podaj swoje imię